Uutisten viikolla median kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Tutkimuksen mukaan 13-18-vuotiaat löytävät uutisensa TikTokista. Pitäisikö paikallismediankin ottaa siinä suhteessa digiloikka?
Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Uutisten viikkoa, joka on suunnattu erityisesti lapsille ja nuorille. Uutisten viikon vuoksi myös Punkalaitumen Sanomista löytyy tänään sisältöä, jonka toivomme kiinnostavan kohderyhmää.
Nuoret ja uutismediasuhde -tutkimuksesta, josta myös löytyy tästä lehdestä juttu, käy ilmi, että TikTok on 13–18-vuotiaiden keskuudessa suosituin kanava uutisten seuraamiseen. Kun Punkalaitumella järjestettiin viimeisten eduskuntavaalien alla nuorisovaltuuston vaalitentti, kävivät TikTokin suosio ja voima selkeästi esille. Monet nuoret kertoivat seuraavansa vaaleja ja ehdokkaita nimenomaan TikTokissa.
Mistä nuoret sitten löytävät paikalliset uutiset ja ajankohtaiset asiat? Lukevatko he paikallislehteä innokkaasti? Siihen on hankala vastata, mutta ainakin Yhteiskoulun ja lukion oppilaskunnan huoneeseen lehti menee viikoittain ja sitä myös luetaan. Näin ovat nuoret itse kertoneet.
Paikallismediankin pitäisi tuottaa nuoria kiinnostavaa sisältöä. Valitettavasti tämä tahtoo usein unohtua. Olisiko siis Punkalaitumen Sanomien ryhdyttävä tavoittelemaan nuoria median kuluttajia TikTokin kautta? Varmaan pitäisi, mutta se vaatisi digiloikkaa myös toimitukselta. Jos Facebook vielä jotenkin on hallussa, ei ainakaan päätoimittajalla ole hajuakaan TikTokin maailmasta. Siinä olisi parantamisen paikka.
» Takaisin arkistoon