Angry Birds -peleistä, peliyhtiöstä Roviosta ja monesta muustakin tunnettu yrittäjä Peter Vesterbacka vieraili Punkalaitumella maanantaina markkinoimassa Finest Future -kumppanuutta, jonka avulla tuodaan ulkomaalaisia opiskelijoita lukiokoulutukseen Suomeen. Vesterbacka tapasi niin päättäjiä kuin lukion oppilaitakin päivän aikana.
Finest Future on kolme vuotta sitten perustettu yritys, jonka kautta pääasiassa Aasiasta, mutta myös Afrikasta ja Etelä-Amerikasta valikoidaan oppilaita suomalaiseen lukio- ja ammattikoulutukseen. – Yritys toimii kymmenessä maassa ja Suomessa sillä on useita yhteistyölukioita ja ammattikouluja. Lukio-opiskelijoita yrityksen kautta on tänä vuonna Suomessa 140 ja ammattiin opiskelevia nuoria 150.
– Viiden vuoden päästä tavoite on, että lukio-opiskelijoita olisi 15 000 ja ammattiin opiskelevia saman verran, kertoo Peter Vesterbacka.
Finest Future -konsepti toimii siten, että yritys opettaa Suomeen lähetettäville oppilaille suomen kielen, koska tavoite on, että opiskelu tapahtuisi suomeksi. Ohjelmaan osallistuminen edellyttää kielen osaamista ja valinnat tehdään haastattelujen jälkeen. Oppilaat maksavat itse elämisensä, eivätkä kuulu suomalaisen sosiaaliturvan piiriin mutta heidät ovat vakuutettu. Lukiokoulutus Suomessa on ilmaista. Osallistujalukioiden ainoa kustannus on noin 2 500 euron suuruinen markkinointiraha.
– Suomessa on työvoima- ja osaajapula. Pelkästään peliteollisuus tarvitsee joka vuosi noin 1 300 uutta työntekijää. He palkkaavat parhaita riippumatta siitä, mistä nämä tulevat. Teknologiateollisuudessa tarvitaan yli 13 000 työntekijää joka vuosi. Me tarvitsemme riittävästi tekijöitä suomalaista hyvinvointivaltiota ylläpitämään, selittää Vesterbacka.
Vaikka hän oli valmis pitämään suomalaista koulutusjärjestelmää maailman parhaana, varoitteli hän myös vajoamasta liikaan tyytyväisyyteen. – Voimme olla ylpeitä siitä, mitä olemme saavuttaneet, mutta emme koskaan tyytyväisiä. Tyytyväisyys on vaarallista. Se on nähty firmoissa, yhteiskunnassa ja myös koulussa. Esimerkiksi matematiikan osaaminen on kouluissa laskenut jo vuosikaudet. Hei, pitäisikö sillekin asialle tehdä jotain?
Maanantaina Vesterbacka tapasi Punkalaitumella kunnanvaltuuston, jolle ideoitaan esitteli.
– Uskon, että tähän asiaan suhtaudutaan positiivisesti ja oppilaat otetaan luottavaisin mielin vastaan. Nuorethan tulevat integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja heillä on vahva motivaatio sopeutua tänne. Lukiomme kaipaa uusia opiskelijoita ja ikäluokat meillä pienenevät vuosi vuodelta, sanoo kunnanjohtaja Tuija Ojala.
Hän uskoo, että Punkalaitumen lukion hyvät oppimistulokset edesauttavat ulkomaalaisia opiskelijoita hakeutumaan paikkakunnalle. – Ja toivottavasti saamme jonkun heistä myöskin asettumaan pysyvästi Punkalaitumelle. Pula osaajista on kaikilla aloilla ja vapaita oppilaspaikkoja on korkeakouluissa ja lukioissa.
Ojala muistuttaa, että kyse on monivuotisesta kumppanuushankkeesta. – Onnistuakseen koko kunnan pitää hankkeeseen sitoutua ja alaikäinen kuntaan muuttaja tarvitsee myöskin turvaverkon.
Hanke etenee Punkalaitumella Ojalan mukaan yhteishaun aikataulun mukaan eli ensimmäistä kertaa ulkomaisia oppilaita lukiossa voisi olla vuoden 2024 syksyllä.
Tee sitä, mitä rakastat tehdä
Yhteiskoululla Peter Vesterbacka puhui lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaille. Hän kertasi omaa tarinaansa HP:n työntekijästä Rovion kautta nykyiseen asemaansa. Vesterbacka on ollut mukana perustamassa startup-yrityksille suunnattua Slush-tapahtumaa ja korostaa edelleen startup-yritysten merkitystä innovaatioita kehitettäessä.
– Piilaakson suuret korporaatiot ovat syntyneet autotallifirmoina. Vuonna 1939 Bill (Hewlett) ja Dave (Packart) perustivat autotallifirman. Siitä alkoi HP:n tarina. Samanlainen tausta löytyy sellaisilta firmoilta kuin Intel, Apple ja Google.
Vesterbackan yksinkertainen ohje paikallisille lukiolaisille kuuluikin: – Tehkää sitä, mitä rakastatte tehdä. Annoin saman neuvon kolmelle nuorelle miehelle, jotka perustivat Rovion. Sen jälkeen he tekivät 51 peliä ja 52. peli oli Angry Birds.
Angry Birdsistä tuli maailman nopeiten kasvanut ja tunnetuin brändi. – Se ei ollut enää iso, vaan sairaan iso brändi, jonka 9/10 tällä planeetalla asuvista ihmisistä tiesi. Sanoisin, että ihan ok suoritus.
– Menestyksen salaisuus oli, että suomalaiset ovat maailman parhaita markkinoijia ja me osaamme kävellä veden päällä. Se on helppoa talvella. Tarkoitan sitä, että asioista tulee helppoja, kun ne ensin opettelee, Vesterbacka kuvaili.
Hän on myös aivan varma, että seuraava globaali superpeli tulee Suomesta. – Olemme ylivoimainen talenttikeskittymä pelien kehittelyssä. Se on varma asia.
» Takaisin arkistoon