Kunnan elinvoimakehittäjä Henna Ärrälällä on tiedossa kiireinen vuosi. Kesälomansakin hän kertoo siirtävänsä, koska kesä on parasta aikaa tuottaa markkinointimateriaalia kunnasta. Henna heittää pari haastetta myös kaikille kuntalaisille.
Ensimmäinen haaste voi olla vaatimattomille punkalaitumelaisille vaikea. – Nyt pitäisi alkaa tehdä itsestä numeroo, vaikka ei yhtään haluaisi. Meidän on tuotava esiin, että olemme täällä, mikäli tavoite on tehdä pitäjä ja sen ihmiset näkyviksi.
Ärrälä on laatinut kuntaan uuden markkinointi- ja viestintästrategian. – Kärkinä ovat keskustelu ja osallisuus, näkyvyys ja tunnettuus sekä viestintä, joka pitää sisällään myös kunnan sisäisen viestinnän.
– Strategiassa nojataan omaan tekemiseen, eikä vähiä markkinointirahoja laiteta valtakunnan median kampanjoihin. Kunhan vain intoa on, uskon, että pystymme itse tuottamaan markkinointimateriaalia edullisesti ja tehokkaasti. Omasta mielestäni YouTube on kanava, jota pitää ehdottomasti hyödyntää. Uskon myös vahvasti liikkuvan kuvan voimaan.
Kipinä eikä ”eipättelyä”
Onnistunut markkinointi tarvitsee kuitenkin kaikkien yhteistä tekemistä. Nyt lentää Ärrälän toinen pallo kuntalaisille.
– Heitän kysymyksen kaikille kuntalaisille: Mistä te innostutte ja mistä syttyy kipinä, joka saa toimimaan? Kaikkien pitäisi tehdä työtä nyt samaan suuntaan. Jos energia käytetään purnaamiseen ja ”eipättelyyn”, tuhlataan niiden innokkaidenkin momentum.
– Numeron tekemiseen Punkalaitumella on kyllä mahdollisuuksia. Meillä on Yli-Kirra, Mäenpään työväentalo, Porttikallio sekä muita kohteita, joita pystytään entisestään kehittämään. Se vaatii vain yhdessä tekemistä, yhteistä näkemystä ja innokkuutta, Henna Ärrälä sanoo.
Samalla hän kuitenkin pohtii, että Punkalaitumella on ehkä syytä katsoa matkailuasioita myös ”back to basics” pohjalta. – Ennen kuin lähdetään nousuun, on valmiuksien oltava kunnossa.
Matkailu- ja palveluoppaat
Tämän kevään aikana Punkalaitumen kunta kokoaa uuden palveluoppaan ja matkailuoppaan. Palveluoppaaseen toivotaan mukaan myös yhdistysten tietoja. Matkailuoppaaseen puolestaan kootaan pitäjän matkailutarjontaa.
Avukseen hän on saamassa kuntaan palkattavan uuden tietohallintosihteerin ja myös aiempi matkailusihteeri Tiia Korhonen työskentelee kesän kunnan palveluksessa.
Kuntalaisilta kysytään
Uuden viestintästrategian mukaisesti Punkalaitumella on aloitettu kuntalaisten osallistaminen kunnan toimintaan. – Kysymys kuntalaisille -teema jatkuu koko tämän vuoden. Toivottavasti ihmiset vastailevat kysymyksiin ahkerasti.
– Neljännesvuosittain järjestämme myös kyselyn toisinpäin. Silloin kunta vastaa kuntalaisten esittämiin kysymyksiin, Ärrälä kertoo.
Moniselitteinen elinvoima
Henna Ärrälä valittiin Punkalaitumen elinvoimakehittäjäksi viime vuonna. Hän on siis joutunut pohtimaan sitä, mitä elinvoima on?
– Elinvoima on moniselitteinen käsite ja sen määrittäminen on hankalaa, koska kaikilla on siitä oma tulkinta, halut ja tärkeysjärjestys.
Jotkut rinnastavat elinvoiman kehittämisen suoraan elinkeinoelämän kehittämiseen eli uusiin työpaikkoihin ja yrityksiin. – Elinkeinoelämän kehittäminen on tämän työn ehdottomasti haastavin puoli. Se lamppu ei ole vielä syttynyt, miten Punkalaitumelle luodaan sata uutta työpaikkaa ja haalitaan uusia yrityksiä.
– Muuten fiilis on kyllä positiivinen. Ihmiset ovat ottaneet hyvin vastaan, vaikka edelleen tuntuu siltä, että vähän odottelevalla kannalla ollaan. Siksi haastankin kaikkia ottamaan rohkeasti yhteyttä ja kertomaan ideoista. Haluan tietää, mitä täällä oikeasti halutaan, kuuluu Henna Ärrälän kolmas haaste punkalaitumelaisille.
» Takaisin arkistoon