Keskuskoulun eskarit ja kolmosluokkalaiset pitivät viime viikon tiistaina ”kummituntia”. Kummioppilastoiminnalla on koululla jo useamman vuoden perinne ja kokemukset siitä ovat hyvät niin oppilaiden kuin opettajienkin mielestä.
– Kummitunti on sellainen jota odotetaan kovasti ja kysellään jatkuvasti, sanoo esiluokanopettaja Ida-Maria Sillanpää.
Esikoululaisten kummioppilaat ovat saman koulun kolmosen oppilaita. Jokaisella eskarilla on oma kummioppilas.
– Tarkoitus on, että isommat oppilaat tulevat kummitoiminnan kautta tutuiksi ja ovat ”tuki ja turva” koulunsa aloittaneille eskareille.
Vastaavasti kolmosia opettava luokanopettaja Sanna Salioja kertoo kummina olemisen olevan tärkeää myös isommille. – He ottavat roolinsa oikein hienosti ja kasvavat kummitunneilla vähintään sen viisi senttiä.
Viime viikolla pidetyn kummitunnin aikana kummioppilaat lukivat ”kummilapsilleen” tarinan ja tarinasta piirrettiin yhdessä kuva. Kummioppilas Ville oli syventynyt tarinaan luokan nurkassa yhdessä Inton kanssa. Ville kertoi kummina toimimisen olevan hauskaa ja Into puolestaan luettelee, mitä kaikkea yhdessä Villen kanssa on tehnyt. – Ollaan oltu metsäretkellä, pelattu lautapelejä, piirrelty ja luettu.
Kummioppilas Catalina lukee puolestaan tarinaa Milalle. – Kummina oleminen on ihanaa, koska saa olla pikkulasten kanssa. Se on tosi kivaa, Catalina tuumii ja varmimmaksi vakuudeksi Mila antaa hänelle heti pitkän halauksen.
Mila puolestaan kertoo, että hän on joskus leikkinyt olevansa kissa ja jahdannut Catalinaa, joka on puolestaan ollut hiiri. Tämänkin tiedon kertominen tarkoittaa toista kunnon rutistusta kummioppilaalle.
Keskuskoululla kummioppilaana oleminen kestää kolme vuotta. Kolmoset aloittavat eskareista ja ovat heidän kummeinaan aina yläkouluun siirtymiseen asti. Näin nykyisillä kolmosilla on omat kummioppilaat koulun kuudesluokkalaisten ryhmässä. Kuudesluokkalaiset onkin joskus otettu mukaan eskarien ja kolmosten kummitunnille lautapelejä pelailemaan.
» Takaisin arkistoon