Olemme Facebookissa!

24.02.2022 41 yritystä esittäytyy kunnan somekampanjassa

Markkinointisihteeri Tiia Korhonen ja elinvoimaluotsi Aki Mikkola suunnittelivat uuden somekampajan toteuttamista kunnantalolla. Uusi, yrityksiä esittelevä kampanja, on startannut tällä viikolla.
Sosiaalisessa mediassa on kuluvan vuoden aikana mahdollisuus tutustua 41 paikalliseen yritykseen kunnan järjestämässä #punkalaitumelaisetyritykset -kampanjassa. Se on jatkoa viime vuonna järjestetylle ja hyvän vastaanoton saaneelle #punkalaitumelaiset -kampanjalle. Kaikki esittelyt julkaistaan myös Punkalaitumen Sanomien Facebook-ryhmässä.

– Viime vuonna kuntamarkkinointia toteutettiin kuntalaisten kautta, nyt halusimme tarjota näkyvyyttä paikallisille yrityksille, kertoo markkinointisihteeri Tiia Korhonen.


Kunta haastoi mukaan kampanjaan yrityksiä ja sai mukaan 40 vapaaehtoista. Lisäksi kampanjan aikana esittäytyvät elinvoimaluotsi Aki Mikkola, Naisyrittäjien Punkalaitumen yhdistys ja viime vuoden yrittäjä Jeesi-Service. – Kullekin yritykselle on varattu oma viikkonsa, jonka kuluessa he tekevät postauksia Facebookiin ja Instagramiin, Korhonen kertoo.


– Minimitavoitteeksi asetimme 40 yrityksen mukaan lähtemisen ja sen verran ilmoittautuneita tuli. Tosin siihen nähden, mitä on puhuttu kunnan roolista yritysten markkinoinnissa, olisin toki odottanut enemmänkin kiinnostuneita. Hyvää on, että mukana on laaja toimialakattaus ja uusia sekä pienempiäkin paikallisia yrityksiä.


#punkalaitumelaisetyritykset -kampanjassa yritykset saavat kertoa omia yritystarinoitaan, kokemuksistaan toimia Punkalaitumella ja suunnitelmistaan tulevaisuuden osalta. – Olemme antaneet kaikille vapaat kädet, mutta vähintään kolmea postausta odotamme kultakin viikon aikana.


Tiia Korhonen on huomannut, että paikallisten yrittäjien someosaaminen vaihtelee. – Toisen yritykset ovat aktiivisia ja toiset eivät näy somessa lainkaan. Kaikki yritykset eivät koe tarvitsevansa sosiaalista mediaa ollenkaan. On myös niitä, joilla on somekanavat luotuna, mutta ne ovat  heikolla käytöllä.


– Kunnan etu on, mitä enemmän paikalliset yritykset ovat esillä eri medioissa. Se tuo näkyvyyttä ja luo positiivista mielikuvaa. Toivottavasti näkyvyyden kautta syntyy myös uusia asiakaskontakteja, Korhonen sanoo.


Yritysvierailut alkaneet


Kunnan elinvoimaluotsi Aki Mikkola kertoo kunnan aloittaneen vierailut paikallisissa yrityksissä tämän viikon tiistaina. – Vierailut piti aloittaa jo keväällä 2020, mutta sitten iski korona ja vierailusuunnitelmat jouduttiin laittamaan jäihin.


Halukkuutta ottaa vastaan vieraita kunnasta kysyttiin yrittäjiltä myös syksyllä kunnan kootessa vastikään ilmestynyttä palveluopasta.


Elinkeinopuolella pohditaan lähiaikoina Aki Mikkolan mukaan elinkeinopoliittisen neuvottelukunnan toimintaa. – Ajatuksia on ollut, että neuvottelukuntaa laajennetaan keskustelun ja vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Samalla yrittäjille olisi laajemmin tarjolla areena ja mahdollisuus vaikuttaa kunnassa meneillään oleviin asioihin.

 

Evästeet