Olemme Facebookissa!

20.06.2024 Kakkostien onnettomuus aiheutti sekasotkun Palojoella

Palojoentie ruuhkautui pahoin maanantaina, kun tie määritettiin kiertotieksi kakkostiellä sattuneen onnettomuuden takia. Palojoentiellä ojaan painuivat sekä säiliöauto että OnniBus.
Valtatie kahdella Kanteenmaassa tapahtui maanantaina täysperävaunurekan ojaanajo, jonka vuoksi tie jouduttiin sulkemaan. Kiertotie Saarenmaan-, Palojoen- ja Kanteenmaantien kautta osoittautui kuitenkin huonoksi valinnaksi.

Täysperävaunurekan tieltä suistuminen aamupäivällä maanantaina ei pitänyt sisällään suurta dramatiikkaa. Pelastuslaitos hälytettiin paikalle klo 10.37. Onnettomuudessa rekka oli suistunut tieltä noin 500 metriä Kanteenmaan tiehaarasta Humppilan suuntaan. Henkilövahinkoja onnettomuudessa ei syntynyt ja onnettomuuden syyksi arvellaan kuljettajan ajovirhettä.


Turmarekan tielle nostamiseksi liikenne kakkostiellä jouduttiin kuitenkin sulkemaan liikenteeltä. Onnettomuuspaikan kiertämiseksi valtatien liikenne ohjattiin Saarenmaantien, Palojoentien ja Kanteenmaantien reittiä.


Tämä osoittautui huonoksi ratkaisuksi. Kapea tie soveltui heikosti etenkin rekkaliikenteelle, sillä vastakkaisista suunnista tulleet suuret ajoneuvot mahtuivat vaivoin ohittamaan toisensa tiellä.


Iltapäivällä Palojoentiellä vain pari sataa metriä Kanteenmaantieltä ajautuikin säiliörekka ojaan tien penkan pettäessä. Koska onnettomuuspaikan ohittaminen etenkään isommalla kalustolla ei onnistunut, ruuhkautui Palojoentie pahoin. Ruuhkassa jumissa ollut Helsiki-Pori -linjan OnniBus lähti ohittamaan jonoa ja tien penkka sortui myös sen alta. Tässä vaiheessa liikenne ohjattiin kiertämään Murronharjun- ja Kanteenmaanteiden kautta. Liikennesuma saatiin purettua maanantaina illalla klo 19 aikaan, kun paikalle tullut nostokalusto sai työnsä päätökseen.

”Yksittäinen epäonnistuminen”


Kakkostien onnettomuuden kiertotiejärjestely osoittautui heikoksi. Tienpidon asiantuntija Antti Laine Pirkanmaan Ely-keskuksesta kuvailee tapausta yksittäiseksi epäonnistumiseksi.


– Meillä on valtatieverkoille etukäteen suunniteltuna varareittisuunnitelmat, joita yleensä hyödynnetään tällaisissa tapauksissa. Virallinen varareitti tässä tapauksessa olisi kulkenut Murronharjun- ja Kanteenmaanteitä pitkin.


Laineen mukaan maanantaina on tapahtunut tietokatkos. – Päävastuu liikenteen ohjauksessa on poliisilla, joka voi määrätä tehtävään pelastuslaitoksen tai häiriöhallintapalvelun. Tilanteessa tapahtui valitettava tietokatkos moniviranomaisympäristössä. Tiedonvaihto ei ole ollut toimivaa, eikä kiertotie sen vuoksi ole ollut virallisen varareittisuunnitelman mukainen. Operatiivinen päätös on tehty paikan päällä ja viestinvaihto jäi vaillinaiseksi.


– Olemme Ely-keskuksessa seuranneet tilannetta ja aloitimme jo maanantaina selvittelyn, miksi näin kävi. Asiaa tullaan varmasti käymään läpi eri viranomaisten kesken.


Laine kertoo, että Ely-keskuksella on operatiivisessa käytössä Kanteenmaan onnettomuuden kiertotien liikenteen ohjauksesta vastannut häiriönhallintapalvelu. Sitä käyttämällä ei esimerkiksi pelastusyksiköitä tarvitse sitoa liikenteen ohjaukseen. – Yleisellä tasolla häiriöhallintapalvelu on toiminut hyvin ja siitä on saatu kiitosta myös pelastuslaitokselta.

 

Evästeet