26.09.2024 Katilantie Koskioisilla kunnostettiin perusteellisesti
– Kymmenisen vuotta peruskorjausta on suunniteltu. Tie oli niin kamalassa kunnossa, että jossain kohtaan Postikin ilmoitti, ettei se voi käyttää tietä sen huonon kunnon takia, kertoo tien hoitokunnan puheenjohtaja Pentti Männistö.
Hänen mukaansa tietä ei ole varsinaisesti koskaan rakennettu esimerkiksi kantavuutta ajatellen. Silti siinä, maaseudulla kun ollaan, liikennöidään raskaallakin kalustolla. – Tien pinta oli painunut pellon pinnan alapuolelle ja ojatkin olivat olemattomat. Talvella tie oli aina tukossa tuiskulla ja keväällä vesi lainehti suurina lammikoina routaisella tiellä.
Katilantien hoitokunta kyllä pyrki pitämään tiensä kunnossa. – Vuosittain tielle ajettiin mursketta 5 000– 6 000 euron edestä, mutta sinne se painui. Ei siitä ollut pitkään apua.
Viime vuonna hoitokunta päätti tarttua valtion tarjoamaan porkkanaan eli yksityisteiden korotettuun valtionapuun. – Aiemmin valtionapu tällaisissa korjauksissa oli 50 %. Nyt se on kolmeksi vuodeksi korotettu 70 prosenttiin. Kun kunta vielä avustaa kymmenellä prosentilla, jää tiekunnan osakkaiden omavastuuksi 20 %.
Peruskorjaussuunnitelman teki Soili Männistö. Tiellä tehtiin kantavuuskuormitusmittaus, joka paljasti kantavuuden olevan paikoin kehnon.
– Kustannusarvioksi muodostui 117 220 euroa ja valtionavun hakeminen onnistui kätevästi sähköisesti Ely-keskukselta. Tien osakaskunta teki päätöksen remontista viime vuoden elokuussa ja työt aloitettiin tämän vuoden elokuun puolivälissä. Nyt viiden viikon jälkeen remontti alkaa olla valmis. Koko remontin ajan tiellä pystyi liikennöimään.
Peruskorjauksessa 3,8 kilometriä pitkän Katilantien varrelta siivottiin puusto, tien pintaa korotettiin paikoin jopa 25 senttiä ja tien kantavuutta parannettiin mittauksen pohjalta. Samalta kaivettiin tieojat ja uusittiin pelto- ja kiinteistöliittymät.
– Suodatinkankaan päälle ajettiin vajaa 5 000 tonnia mursketta, jonka päälle tulee vielä noin 1 650 tonnia kulutuskerrosta. Se on melkoinen määrä kiveä, Soili ja Pentti Männistö naurahtavat.
Peruskorjauksen urakoitsijana toimi punkalaitumelainen M. Takku Oy ja valvojana loimaalainen insinööri Arto Savonen. – Saimme urakkaan kolme tarjousta ja tarjouksen tehneet olivat paikallisia.
– Toivottavasti muissakin tiekunnissa havahdutaan, että valtion korotettua avustusta on tarjolla myös ensi vuonna. Rahaa on siis tarjolla, mutta tietysti usein näissä tieasioissa yhteisen tahtotilan löytäminen tiekunnissa saattaa tehdä tiukkaa. Meillä päätös remontista oli pitkälti yksimielinen, sanoo Pentti Männistö.